29 Kwiecień 2024

Jak urządzić poczekalnię fryzjerską?

img

Meble barberskie

Jak urządzić poczekalnię fryzjerską?

Klient może spędzić w tym miejscu sporo czasu. Często łączy się ją z recepcją, czyniąc z niej wizytówkę salonu. Czym jest pomieszczenie, o którym mówimy? O poczekalni dla fryzjera. Dowiedz się, jak sprawić, by Twój salon fryzjerski był bardziej komfortowy dla klientów.

Poczekalnia w salonie fryzjerskim powinna być wygodna i dobrze urządzona, aby klienci czuli się w niej jak w domu. Powszechne dla wszystkich jest posiadanie poczekalni z kanapą, sofą, krzesłami czy stolikiem. Poczekalnia może być jeszcze bardziej ściśnięta. Nie powinna być traktowana jako magazyn, ale jako miejsce, w którym można nawiązać relację.

Kilka wskazówek dotyczących dekoracji poczekalni fryzjerskiej

Poczekalnia w salonie fryzjerskim nie służy jako miejsce do przechowywania. Jest tam po to, aby klient czekał na swoją kolej, a nie po coś innego. Takie poczekalnie często kojarzą się z gabinetami lekarskimi. Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby umilić klientom oczekiwanie. Możesz również zbudować relację z klientami, więź i ostatecznie sprawić, że wrócą do Ciebie.

Joey Coleman w swojej bestsellerowej książce wyjaśnia, że możesz przekształcić pojedynczą sprzedaż w długoterminowe relacje w zaledwie 100 dni. Aby to osiągnąć, musisz przejść przez 8 etapów. Podróż klienta zaczyna się znacznie wcześniej niż w poczekalni, ale to właśnie w tym niepozornym miejscu można powiedzieć, że zaczyna się na poważnie. W poczekalni warto umieścić coś więcej niż kanapę, stolik czy wieszaki na ubrania.

Joey Coleman nakreśla 8 etapów tworzenia doświadczenia klienta. W ten sposób buduje się trwałe relacje i klientów.

Joey Coleman w książce Never Lose a customer Again (którą gorąco polecam każdemu, kto sprzedaje lub kupuje cokolwiek) wspomina o 8 etapach customer journey. Te etapy pomogą nam zbudować trwałą relację i nadal zdobywać zadowolonych klientów, jeśli będziemy postępować zgodnie z właściwymi krokami.

  • Ocena: Klient decyduje, czy chce robić biznes. Dokonuje inspekcji, przeglądu, oceny - zbiera informacje, aby określić, czy możesz spełnić jego oczekiwania.
  • Podziękowanie: Klient przyznaje, że ma problem, który możesz rozwiązać lub że ma pytania, na które możesz odpowiedzieć. Klient jest zadowolony, że znalazł rozwiązanie swojego problemu. Decyduje się za nie zapłacić.
  • Afirmacja: Klient czuje zwątpienie, radość znika i nie jest pewien, czy chce robić z Tobą interesy. Te negatywne emocje muszą być natychmiast stłumione, aby zapobiec ich zakorzenieniu.
  • Aktywacja: Jest to wsparcie posprzedażowe/serwisowe. Ważne jest, aby na tym etapie zbudować relację z klientem, aby wrócił do Ciebie w przyszłości.
  • Aklimatyzacja: Na tym etapie wyjaśniasz klientowi, jak będzie się rozwijać wasza relacja. Klient jest w stanie dowiedzieć się o planach lojalnościowych i czasach oczekiwania, gdy jest stałym klientem. Dowiaduje się o Twoim stylu pracy.
  • Spełnienie: Etap ten rozpoczyna się, gdy klient osiąga to, na co miał nadzieję, gdy zapisał się do współpracy z Tobą. Na przykład fryzjer może czuć się pewniej i lepiej dzięki swojej nowej fryzurze. Dzięki temu lepiej radził sobie w pracy, przynajmniej na spotkaniu. Jeśli klient jest zadowolony na tym etapie, jest bardziej prawdopodobne, że do Ciebie wróci.
  • Adopcja: Budowanie długoterminowej relacji i zaufania z klientem. To właśnie wtedy klient staje się stałym klientem. Osiągnięty cel!
  • Rekomendacja: Zadowolony klient mówi innym o Twoim salonie i staje się wiernym fanem. Sam promuje Twoje usługi. Takie rekomendacje są moim zdaniem o wiele bardziej skuteczne niż nachalna reklama.

Jak zapewne wiesz, w poczekalni są dwa etapy: ocena i atrybucja.

To tylko kilka rzeczy, które sprawią, że Twoja poczekalnia będzie wyjątkowa

Aby klient poczuł się wyjątkowo, nie wystarczy tylko kanapa, stolik i wieszak na płaszcze w Twojej poczekalni. Warto zwrócić uwagę na inne szczegóły, takie jak muzyka, rośliny czy zapach. Poczekalnia może pełnić dwie funkcje.

  • Poczekalnia (z rejestracją), może służyć jako wizytówka, jeśli klient zastanawia się nad rezerwacją terminu. Klient będzie mógł zobaczyć pomieszczenie i dokonać oceny jego atrakcyjności. Wiele czynników wpływających na ocenę jest podświadoma, to ciekawe!
  • Kiedy klient stoi w kolejce do zabiegu, powinien czuć się wyjątkowo i zrelaksowany. To pomoże Ci stworzyć w świadomości klienta pozytywne skojarzenia z Twoim salonem.

Jak sprawić, by klienci czuli się wyjątkowo w poczekalni? Jest wiele sposobów na to, aby klient czuł się wyjątkowo w poczekalni.

  • Należy zadbać o wygodne meble, takie jak sofy, kanapy i krzesła, czy pufy.
  • W poczekalni można umieścić rośliny. Oczyszczają one powietrze i poprawiają jego jakość. Sprawiają, że w pomieszczeniu panuje przytulna atmosfera.
  • Puszczaj pozytywną, spokojną muzykę. Taką, jaką można usłyszeć w salonach SPA i kawiarniach.
  • Zadbaj o zapach. Świetną opcją są dyfuzory powietrza, patyczki zapachowe. Zapach nie powinien być zbyt mocny. Polecamy neutralne zapachy, które nie będą drażnić. Różni klienci będą mieli różne preferencje. Niektórzy lubią kadzidła, podczas gdy inni wolą zapach soczystego grejpfruta.
  • Ważne jest również oświetlenie. Wiele salonów fryzjerskich ma ograniczony dostęp do naturalnego światła. Sztuczne światło jest więc niezbędne. O ile w salonie najlepsze jest mocne światło, to w poczekalni (jeśli jest wydzielona) lepiej zastosować oświetlenie o ciepłej barwie. Ciepłe światło wywołuje pozytywne emocje. Zimne światło kojarzy się z czystością i sterylnością.
  • Świeżo zmielona kawa potrafi wprawić każdego w dobry nastrój.
  • Powieś na ścianie dyplomy, nagrody i zdjęcia swoich pracowników. Dzięki temu klienci poczują się pewni, że podjęli właściwą decyzję. Budujesz też relacje, pokazując klientom ludzką stronę swojego biznesu.
  • Nie zapominaj o drobnych gadżetach.
  • Gadżety do poczekalni fryzjerskiej
  • Klienci doceniają drobne gesty, które robią różnicę. Dobrym pomysłem jest zostawianie przez klientów w poczekalni słodyczy, takich jak suszone owoce, orzechy czy cukierki. Inną opcją są symboliczne upominki, które klient może wykorzystać na etapie rekomendacji. Czym one są? To drobne upominki, które klient może odebrać z poczekalni.

Może to być naklejka, naszywka, zakładka do książki, magnes na lodówkę, brelok lub kopertówka, notes, czy czekolada zapakowana w papier z nazwą Twojego salonu. Zapewne znajdą się też inne pomysły. Nie ma znaczenia, jaki gadżet wybierzesz, warto obdarowywać klientów takimi upominkami. Dlaczego? Ponieważ przynoszą one szczęście i tworzą więź. A o to przecież w tym wszystkim chodzi.

Jak duża powinna być poczekalnia w salonie fryzjerskim?

Nie da się dokładnie opisać powierzchni idealnej poczekalni w salonie fryzjerskim. Dużą rolę odegra wielkość salonu, liczba i ilość wykorzystywanych stanowisk, a także liczba klientów korzystających z usług.

Poczekalnia nie stanie się zatłoczona, jeśli pracuje w niej tylko jedna lub dwie osoby. Klienci będą mogli dość łatwo wymieniać informacje. W salonie może pracować kilku fryzjerów w różnych godzinach. Może to prowadzić do tego, że w poczekalni salonu będzie czekać więcej osób jednocześnie.

Nie warto wydawać zbyt wiele na sofy czy kanapy. Duża, pusta poczekalnia może być przytłaczająca i... zniechęcająca. Podobnie jest w restauracjach. Chętniej wchodzimy do restauracji, jeśli już ktoś tam jest. Puste restauracje mogą odstraszać. Duża, pusta poczekalnia również może odstraszać klientów.

Powinno być więcej miejsc siedzących dla klientów. Ale, jak już wspomniałem, nie ma co przesadzać. Lepiej jest mieć kilka mniejszych krzeseł niż jedną sofę lub fotel, jeśli masz małą poczekalnię. Pozwoli to klientom czuć się bardziej komfortowo i pozwoli im siedzieć osobno.

Dwa krzesła są lepsze niż jeden duży fotel. Niedopuszczalne jest, aby jeden klient usiadł w fotelu, podczas gdy drugi musi stać, ponieważ nie ma wystarczającej ilości miejsc siedzących.

Szukaj złotego środka. Podchodząc do aranżacji poczekalni w swoim salonie kieruj się zdrowym rozsądkiem i umiarem.

Meble do poczekalni w salonie fryzjerskim

Pozostaje jeszcze kwestia bardziej przyziemna, czyli meble do poczekalni salonu fryzjerskiego. Zadanie aranżacji poczekalni do salonu fryzjerskiego podzieliłabym właściwie na dwa etapy.

Powstaje wówczas cała koncepcja
Umeblowanie pomieszczenia
W poprzednich rozdziałach omówiłam koncepcję. Zastanówmy się teraz nad meblami, które sprawdzą się w poczekalni. W poczekalni fryzjerskiej powinny znaleźć się następujące przedmioty (wszystko zależy od tego, jak duża jest Twoja przestrzeń; niektórzy mogą sobie pozwolić na dwie kanapy, a inni muszą zadowolić się jednym fotelem i stolikiem).

  • Sofy i kanapy
  • fotele
  • krzesła
  • Stoły
  • wieszaki
  • pufy
  • ławki
  • Sofy i kanapy

Relaks powinien być wizytówką salonu fryzjerskiego. Klienci powinni czuć się swobodnie w poczekalni. Umożliwią to miękkie, wygodne sofy i kanapy. Możesz je dopasować do wystroju wnętrza i konkretnych potrzeb. Zastanów się, ile osób będzie korzystać z salonu jednocześnie. O ile rozmiar jest ważny, o tyle należy zwrócić uwagę również na materiał. Powinien on być trwały i łatwy w czyszczeniu. Choć tapicerka wygląda świetnie, jest trudniejsza w czyszczeniu niż ekoskóra.

O autorze

Komentarze

Zostaw komentarz